تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۵ تیر ۹۷

استراحت و اصلاحی موقت

طی دادوستدهای امروز با شروع منفی و قرمز پوشی اکثر گروه ها، بخصوص گروه های پیشروی فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی مواجه شدیم که دلیل آنرا سخنان معاون اول رئیس جمهور پیرامون الزام شرکت های مذکور به تسعیر ارز با دلار ۴۲۰۰ تومانی می باشد (که پذیرفتن این الزام از سوی شرکت ها در زمان کنونی دور از ذهن می باشد) می توان عنوان کرد. در این بین کاهش قیمت های فلزات پایه و نفت در بازارهای جهانی، مزید بر علت بود و به صورت هیجانی، اکثر گروه ها صف فروش و یا تا آستانه صف فروش شدن پیش رفتند. به نظر می رسد استراحت و اصلاح مذکور، با توجه به رشد چشمگیر دلار و پتانسیل شرکت های دلار محور و در ادامه ورود نقدینگی خروشان جامعه، کوتاه تر از انتظار اهالی بازار باشد و گروه های مورد اشاره پس از کسب انرژی مجدد، خیلی زود به مدار رشد مجدد بازگردند. مدیر پذیرش بورس تهران از عرضه اولیه دو شرکت پتروشیمی پارس و کشت و صنعت و دامپروری پارس در آینده ای نزدیک و پذیرش چند شرکت دیگر خبر داد. وی افزود: در این میان پتروشیمی پارس از امادگی بیشتری برای واگذاری برخودار بوده و قرار است در صورت نبود مانعی، اوایل هفته آینده یا دو هفته آینده ۵ تا ۱۰ درصد سهام این شرکت ۶۰۰ میلیارد تومانی با اهتمام سهامدار عمده یعنی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سازمان بورس عرضه اولیه شود. درگاهی ادامه داد: همچنین شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس با سرمایه ۳۲٫۵ میلیارد تومانی در نوبت عرضه اولیه است که بعد از پتروشیمی پارس وارد بورس خواهد شد.

در گروه های اکثرا منفی فلزی و معدنی، نماد کوچک و کم شناور فنورد، پس از تجربه فرایند رفع گره معاملاتی، با رشد حدود ۱۶ درصدی مواجه شد اما با عدم تعادل و ادامه صف خرید به کار خود پایان داد، نماد کچاد نیز پس از انتشار مجدد شفاف سازی (عدم رخداد خاصی در نحوه سودآوری) با افت ۴ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت که در ادامه بازار با جهش قیمتی به صف خرید رسید. در پایان معاملات، شاخص کل در بازاری اکثرا منفی اما متاثر از معاملات منفی نمادهای فملی، فولاد، تاپیکو، شبندر، شپنا، وبانک و کگل با افت حدود ۱۶۴۷ واحدی به ارتفاع ۱۱۳٫۵ واحدی رسید که در این بین نمادهای پارسان و شخارک بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند.

درگروه های پرعرضه و منفی شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها، ادامه صف خرید نماد شلعاب و نوسانات مثبت نمادهای پارسان، شنفت، شسینا و شخارک خودنمایی می کرد. شركت هنكل پاك وش (شوش) در فرایند تبدیل از سهامي عام به سهامی خاص و با عنايت به تعهد سهامدار عمده مبنی بر خريد سهام شركت مذكور در بازه زمانی يك ماهه و به قيمت ۲۸,۸۵۹ ريال از امروز آغاز و در روز چهارشنبه مورخ ۰۳/۰۵/۱۳۹۷ به پايان خواهد رسيد. مخازن استراتژيك كمپرسورهاي در حال نصب پتروشيمي آبادان به تازگی به كشور وارد و  به آبادان حمل شده و عمليات نصب آنها در حال انجام است. با اتمام اين عمليات در نيمه دوم سال،٩ میزان دريافت خوراك از پالايشكاه به بالاي ۲۰۰۰ تن در روز خواهد رسيد که تحقق آن، اتفاق بسيار مهم و بزرگ براي پتروشيمي ابادان به شمار می رود.

در گروه منفی سرمایه گذاری، واسطه گرهای مالی و بیمه ای، صف خرید نمادهای بورس و وبهمن و نوسانات مثبت نمادهای وساپا، وآرین، واعتبار، وسبحان و وثوق قابل توجه بود، نماد بيمه پاسارگاد نیز پس از برگزاری مجمع عادی ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۱۳۰ریالی با رشد حدود ۴ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

گروه اکثرا منفی خودرویی با صف خرید نمادهای خاهن، خاذین و خمحور و نوسانات مثبت نمادهای خبهمن و خمحرکه دنبال شدند در آنسو و در گروه منفی حمل و نقل، تشکیل صف خرید نماد حفارس را مشاهده کردیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرف هفته‌های گذشته یک جلسه با مقامات شرکت رنو و یک جلسه با شرکت پژوی فرانسه برگزار شده که در تمام این جلسات، خواسته آنها ایجاد شرایطی برای ماندن در ایران و حفظ قرارداد جوینت‌ونچر است.عزم این دو کشور در انجام پروژه در ایران و حفظ قرارداد جوینت ونچر است.

در بازار امروز معاملات بسیار پرحجم همراه عرضه های مکرر صف خرید نماد چکاپا، در گروه کوچک و منفی کاغذ سازی جلب توجه می کرد، در اواسط بازار با نوسانات مثبت نماد تازه وارد سپ و معاملات مثبت نمادهای اوان و رتاپ درگروه منفی آی تی و انفورماتیک مواجه شدیم که در نهایت صف خرید رتاپ را درپی داشت در سوی دیگر به جز نمادهای کساپا و کخاک که مثبت بودند، سایر نمادهای گروه کانی های غیر فلزی منفی دنبال شدند. در ادامه رشد سریع ۱۰ درصدی نماد بازار پایه ثتوسا و نوسانات مثبت نمادهای ثاژن، ثقزوی، کرمان و ثعتما، گروه ساختمانی اکثرا منفی به کار خود پایان دادند.

در پايان معاملات نمادهاي گروه دارويي البرز(والبر)، صنعتي كيميدارو(دكيمي)، پتروشيمي آبادان(شپترو)، معدني و صنعتي گل گهر(كگل) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و حق تقدم شركت معدني و صنعتي گل گهر(كگلح) با توجه به توقف نماد اصلي متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF