تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۶ تیر ۹۷

منفی های هیجانی و پرشتاب

در اواسط بازار نمادهای میدکو و ذوب پس از انتشار شفاف سازی با افت حدود ۵ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشتند که در ادامه با فشار فروشندگان تا ۱۰ درصد ریزش قیمتی را تجربه کردند، نحوه معاملاتی که با توجه به نیاز شاخص کل و اکثر شرکت ها به اصلاح و استراحتی کوتاه مدت، موج جدیدی از عرضه ها را در گروه فلزی و معدنی ایجاد کرد به طوریکه در همان ابتدا صف خرید پرحجم نماد کچاد عرضه شد و سایر هم گروهی ها یا صف فروش و یا تا آستانه صف فروش شدن پیش رفتند. در ادامه بازار فشار فروش ها به سایر گروه ها سرایت کرد و برخلاف انتظار، فشار عرضه ها در تمامی گروه ها، بخصوص گروه های پیشروی فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی را درپی داشت و در نهایت بازاری منفی را نمایان ساخت. درگروه های پیشرو اما قرمز پوش، منفی (اکثرا صف فروش) فلزی، معدنی، شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها، ادامه صف خرید نمادهای فخاس، فنورد و شدوص و معاملات مثبت نمادهای فسپا، شپدیس، شلعاب، فروس، مارون و شاملا جلب توجه می کرد. در نهایت شاخص در بازاری هیجانی و منفی، متاثر از معاملات منفی نمادهای فولاد، ومعادن، فملی، فارس، تاپیکو، وغدیر، پارسان، شپنا و فخوز با افت حدود ۲,۲۰۲ واحد به ارتفاع ۱۱۱,۳۲۴ واحدی سقوط کرد که در این میان نمادهای کچاد و اخابر بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند.

در بازار امروز با شروع مثبت اکثر نمادهای گروه خبر محور خودرویی مواجه شدیم که در این میان نمادهای خاهن، خاذین، ورنا، خمحور و خفنر با اقبال بیشتر و صف خرید مواجه شدند اما در نیمه دوم بازار و درپی افزایش عرضه ها، این گروه نیز منفی شدند.

درگروه های اکثرا منفی و قرمز پوش سرمایه گذاری و واسطه‌گری ‌های مالی، ادامه صف خرید نماد بورس، تشکیل صف خرید نماد وگستر و معاملات مثبت نمادهای وبهمن و معیار جلب توجه می کرد. دولت آمریکا بودجه متعهد شده خود به دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل به ارزش دو میلیون دلار را امروز (چهارشنبه) قطع کرده و در اعتراض به سیاست‌های رئیس روسی این دفتر سطح حضور خود را در کنفرانسی درباره این موضوع کاهش داد.

گروه آی تی و انفورماتیک با افزایش تقاضا همراه و اکثرا با معاملاتی مثبت مواجه را شروع کردند تا جایی که نمادهای مرقام، مفاخر و افرا صف خرید را تجربه کردند اما این گروه نیز اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند این در حالی بود که رئیس سازمان بورس با اشاره به آخرین اقدام‌ها برای بازگشایی نماد معاملاتی های وب گفت: به منظور حمایت از سهامداران این شرکت امروز در خارج از ساعت معاملات بورس امکان بازخرید سهام از سوی سهامدار عمده فراهم شده است. مدیرعامل دیجی کالا گفت: دیجی کالا با سرمایه گذاری و ادغام استارت آپ “هماپی” در هولدینگ دیجی کالا وارد حوزه فین تک شده و به دنبال ارائه فاینانس به فروشندگان و خدمات نوین به کسب و کارهای الکترونیک است.

در ابتدای بازار، افزایش تقاضا در گروه ساختمانی موجب، بهبود معاملات این گروه شد به طوریکه نماد ثاخت صف خرید پرحجمی را تجربه کرد اما این گروه نیز همسو با جو منفی کلی بازار، منفی شدند. در خردادماه سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۴٫۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲٫۱ و ۳٫۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در گروه چاپ و کاغذسازی، نماد چافست پس از برگزاری مجمع فوق العاده تصويب افزايش سرمايه (افزایش سرمایه ۲۵۰% از محل سود انباشته و ۱۴۵% سرمایه در اختیار هیئت مدیره)، با رشد ۵ درصدی و صف خرید مورد بازگشایی قرار گرفت، نماد چکاپا با ادامه معاملاتی مثبت و پرحجم و نمادهای چکارن و چکاوه با صف فروش دنبال شدند در آنسو پکور نماد صف خرید و پاسا نماد صف فروش گروه متعادل و منفی لاستیک و پلاستیک سازی در بازار هیجانی امروز بودند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF