تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۸ مرداد ۹۷

ادامه رشد بازار با چاشنی دلار

طی روز جاری اقبال به بازار و خصوصا گروه های صادرات محور در پی تقویت احتمال عرضه ارز شرکتهای معدنی، پتروشیمی و فلزی به بازار ثانویه، رشد نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص کل را در پی داشت. بازار در حالی با دید نرخ ۷۴۰۰ تومانی بازار ثانویه نمادهای متاثر از نرخ ارز را ارزنده دیده است که امروز شاهد ثبت نرخ بالاتر از ۱۰۰۰۰ تومانی در بازار ثانویه ارز بودیم.

در فراورده های نفتی به جز نماد شپنا که با عرضه نسبتا قوی حقوقی ها همراه می باشد. بقیه نماد های پالایشی در ابتدای بازار به صف خرید رسیدند و البته در ادامه نماد ارزنده شپنا که به تازگی خبر رفع کاهش تولید به دلیل کم آبی در آن هم منتشر شده به صف خرید رسید. گزارش مناسب شراز و اعلام سود ۷۲۷ ریالی در سه ماهه آغازی سال جاری که نوید تحقق سود بیش از ۳۰۰۰ ریالی را در نماد می دهد و صف خرید کم سابقه ای را در نماد به دنبال داشت. گفتنی است شبندر، شبریز و شراز برترین عملکرد را در بین نمادهای گروه در سه ماهه اول سال جاری داشته اند. رشد نفت در بازارهای جهانی امروز نیز ادامه داشت که می تواند خبر مناسبی برای گروه تلقی شود.

در خودرویی ها معاملات منفی در اکثر نمادها رقم خورد و در مقاطعی نمادهای مطرح گروه به صف فروش نیز رسیدند. تاثیر منفی نرخ ارز بر این گروه در کنار ابهام در فضای سیاسی و البته عملکرد ضعیف سه ماهه در اکثر نمادها، فشار فروش را بر گروه افزایش داده است. معاملات مثبت خدیزل و خفنر در قطعه سازها جالب توجه بود. عملکرد مناسب خدیزل در فصل ابتدایی سال جاری از دلایل اقبال به این نماد بود.

در شیمیایی ها نماد تازه وارد و ارزنده پارس همسو با جو کلی بازار با تقاضای بیش از۱۰ میلیون سهمی در سقف مجاز همراه بود و با درنظر داشتن سود تقسیمی در مجمع، بازدهی نزدیک به ۴۰ درصدی را نصیب سهامداران کرده است. نمادهای فارس، پارسان، شاراک، پترول، زاگرس، شخارک، شغدیر از دیگر نمادهی مورد توجه این گروه محبوب بازار بودند.

در انبوه سازها نیز برخلاف جو کلی بازار شاهد معاملاتی یکپارچه منفی بودیم. در این گروه عملکردهای سه ماه اگرچه حاکی از بهبود نسبی شرایط بودند اما همچنان نتوانسته اند نظر سرمایه گذران را جلب نمایند. گفتنی است اکثر نمادها در محدوده های کف قیمتی از حمایت مناسب همراه بودند. به نظر می رسد از نظر نموداری این گروه در آخرین ریزموج نزولی خود می باشد ومی توان پس از کف سازی مناسب به رشد مجدد آنها امیدوار بود.

در معدنی ها نماد کنور پس از توقف به دلیل اعلام تعدیل مثبت، با رشد حدود ۸ درصدی بازگشایی شد و با ثف خرید و رشد بیش از ۱۰ درصدی به کار خود پایان داد. گفتنی است شرکت سود ۱۲۱ میلیارد ریالی از محل فروش سرمایه گذاری ها شناسایی نموده است. دیگر نمادهای مطرح گروه مانند کگل و کچاد نیز با صفوف پرحجم خرید به کار خود پایان دادند

درگروه زراعت و خدمات وابسته که گروهی کم سابقه در بازار سرمایه محسوب می شود، معاملات طی روز جاری فضای مناسبی نداشت. دو نماد تازه وارد زقیام و زبینا که به تازگی مجمع خود را برگزار نموده اند با فشار عرضه به صف فروش رسیدند و کار خود را با افت قیمتی پایان دادند.

در گروه بانکی که اکثرنمادها درگیر زیان هستند، گزارش های سه ماهه در برخی نمادها حاکی از بهبود شرایط بود اما وضعیت گروه همچنان تا برآورده کردن انتظارات فعالان فاصله زیادی دارد. طی روز جاری اکثر نمادهای بانکی در محدوده منفی داد و ستد شده اند. بانک صادرات در راستای واگذاری دارایی ها، خبر از فروش شرکت انرژی سپهر داد که در حدود۱۵۰ ریال سود (به ازای هر سهم) برای سهامدارن خود به همراه خواهد داشت.

رایانه ای ها و اطلاعاتی ها نیز امروز پرفروغ نبودند. در این گروه عملکردهای سه ماهه بر خلاف گروه های مطرح بازار فراتر از انتظارات نبود و همین موضوع عدم اقبال به نمادها را در پی داشت. در اطلاعاتی ها اوان معاملاتی مثبت دارد و اپرداز به صف فروش رسیده است. توقف طولانی مدت و عجیب نماد های وب نیز مطابق با آخرین خبرها پس از برگزاری مجمع در تاریخ ۱۶ مرداد به پایان خواهد رسید. در این نماد گزارش حسابرسی شده سال مالی ۹۶ از شروط بازگشایی نماد بوده است که مقرر شده تا تاریخ ۱۰ مرداد بر روی سامانه کدال بنشیند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF