تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۹ بهمن ۹۷

رشد نسبی بازار

بازار کم حجم متعادل و مثبت در اکثر نمادهای بزرگ آغاز به کار نمود. گروه بانک در ابتدای معاملات نوسانات مثبت در اکثر نمادها را تجربه کرد. پالایشی ها مثبت بودند و امروز فلزی ها نیز آغازی متعادل داشتند و دو نماینده بزرگ آنها تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند. رشد نرخ ارز در بازار آزاد که در آغاز معاملات روز جاری با عبور موقت از سطوح مقاومتی سرسخت همراه بود، تا حدودی بهبود تقاضا در نمادهای متاثر را به دنبال داشت. بهبود معاملات فلزات و نفت در بازارهای جهانی نیز پس از افت روز گذشته مشهود بود.
نماد #ذوب پس از توقف در ابتدای معاملات، متعادل بازگشایی شد و با از دست دادن سطح ۱۴۰۰ ریالی به سطح ۱۳۸۰ ریالی نیز رسید و در ادامه با رشد تقاضا مواجه شد. بازگشایی نماد #ستران با رشد ۱۰ درصدی و تشکیل صف خرید سنگین در این نماد نیز از موارد قابل توجه بازار امروز بود.
نماد #انرژی ۳ با رشد حدود ۱۰ درصدی بازگشایی شد و تا سطح ۷۵۰۰۰ ریالی عقب نشینی داشت.
در گروه فلزات اساسی که معاملاتی نه چندان پرحجم را آغاز کرده بودند، رشد قیمت ها در نماد #ذوب پس از بازگشایی را شدهد بودیم . #فملی، #فولاد، #فروس و #فباهنر از دیگر نمادهای مورد توجه بودند.
در گروه فراورده هاي نفتي پالایشی ها به جز #شبریز با نوسانات مثبت آغاز کردند. #شسپا رشد حدود ۴ درصدی دارد و #ونفت، #شبهرن، #شرانل، #شنفت از نمادهای همراه با افت گروه بودند. افت قیمت نفت در معاملات روز قبل که با خبر تحریم صنعت نفت ونزوئلا متوقف شد تا حدودی کاهش حجم در معاملات این گروه را در پی داشت. هرچند همچنان این گروه از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار بود.
در گروه بانك که آغازی متعادل داشت اکثر نمادها نوسان و هم اکنون با افت به محدوده و حدودی را تجربه کردند. بازگشایی مثبت نماد #دی در میان معاملات منفی گروه جالب توجه بودند. سهم تا سطح مجاز۱۶۸۰ ریالی نیز پیش روی داشت و هم اکنون در سطح ۱۵۳۰ ریالی داد و ستد شدند.
در گروه معدنی نیز امروز معاملاتی مثبت با دامنه محدود در جریان بود. #کمنگنز به صف خرید رسیده و #کگل نیز از نمادهای با تاثیر مثبت بر شاخص کل بود.
در گروه محصولات شیمیایی امروز وضعیت معاملات متعادل است و شاهد نوسانات مثبت در نمادهای #زاگرس، #پارس، #تاپیکو، #شغدیر، #شیران، #شخارک، #وپترو، #شاملا بودیم. #شکربن امروز نیز صف خرید داشت.
در گروه سیمان معاملات امروز نیز معاملاتی مثبت در جریان بود و #سخزر، #سدور و #سپاها و #سفارس، #سهگمت، #ساروم و #سرود و #سکرد از نمادهای همراه با رشد بودند. در انبوه سازها معاملات مثبت بود و #ثنوسا، #ثتران، #وساخت، #ثرود و #ثعمرا مورد توجه بودند. در کاشی و سرامیکی ها اما #کترام تک نماد مثبت بود.
در گروه محصولات دارویی نمادهای #دارو، #دپارس، #کی_بی_سی مورد توجه بودند و معاملات بقیه نمادها نیز کم حجم و نوسانی پیگیری شد.
در گروه خودرو و قطعات نیز با توجه به غیبت دو نماد #خساپا و #خودرو، معاملات با کاهش حجم و گرایش منفی دنبال شد و در تک نمادها #خزر و #خفنر مورد توجه بودند.
در گروه حمل و نقل امروز معاملاتی یکپارچه منفی در جریان بود و #حریل، #حتوکا و #حکشتی امروز نیز مورد توجه بود.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #پارس، #فملی، #شخارک، #فولاد، #دعبید و #کچاد با رشد حدود ۳۳۴ واحدی مواجه شد. لمس سطوح حمایتی در روند شاخص کل که با بهبود معاملات در بازارهای جهانی و رشد نسبی نرخ ارز در بازار آزاد همراه شد، رشد شاخص کل پس از افت های متوالی را در پی داشت.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF