تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۹ تیر ۹۷

بازار متعادل

در شروع بازار امروز با اختلال در سیستم اطلاع رسانی tse و معاملاتی فرابورس مواجه بودیم این در حالی بود که گروه خبر محور خودرویی به دلیل انتشار اخبار مثبت شب گذشته (فراهم شدن بسته حمایتی اروپا و تمدید زمان اقدام مالی«FATF» ضد ایران) شروعی مثبت و پرتقاضا را تجربه کردند به طوریکه نمادهای خفنر، خوساز، خمحور و ورنا صف خرید شدند اما در اواخر بازار با افزایش عرضه ها در اکثر نمادها مواجه گشتیم که از منفی بودن بازار طی دادوستدهای فردا حکایت دارد در این میان عرضه اولیه اواخر هفته و عرضه های مکرر صف خرید نماد تاثیر گذار ذوب، مزید بر علت بود و بر شدت عرضه ها افزود. در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای وغدیر، تاپیکو، شبهرن و فارس با رشد حدود ۲۰۳ واحدی به ارتفاع ۱۱۱٫۵۳ هزار واحدی رسید که در این بین نمادهای فملی، مبین و پترول بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

درگروه های اکثرا مثبت خودرویی، نماد خاذین پس از انتشار شفاف سازی با رشد ۱۰ درصدی و صف خرید به گردونه دادوستدها بازگشت، نمادهای ورنا، خوساز، خمحور، خکار، ختور، خموتور و خفنر نیز صف خرید را تجربه کردند. عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده از متوقف شدن فرایند اسقاط خودروهای فرسوده به دنبال ممنوعیت واردات خودرو خبر داد.

در گروه فلزی و معدنی که معاملاتی متعادل تر از هفته گذشته، در جریان بود، نماد تاثیر گذار ذوب در همان شروع بازار با جهش قیمتی به صف خرید رسید که موجب افزایش تقاضا و معاملات مثبت سایر هم گروهی ها شد، نمادهای فولاژ، فنورد و فخاس نیز با صف خرید و نمادهای وتوکا و کاما با صف فروش دنبال شدند اما در اواخر بازار با عرضه صف خرید نماد ذوب، در کل بازار بخصوص گروه فلزی و معدنی شاهد افزایش عرضه ها بودیم که در نهایت معاملات منفی آنها را درپی داشت.

علیرغم رشد قیمت نفت (روز گذشته) در بازارهای جهانی، شاهد شروع متعادل و منفی گروه های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها بودیم که در این میان نمادهای شدوص (صف خرید)، تاپیکو، شکربن(صف خرید)، وپترو، فارس، شکلر، ساینا، شبهرن و شخارک از اقبال بیشتری برخوردار بودند.

صف فروش نمادهای وسپه و اعتلا و صف خرید و یا رشد قیمتی نمادهای واعتبار، وساپا و بورس در گروه اکثرا متعادل و منفی سرمایه گذاری و واسطه گری های مالی نمایان تر از معاملات سایر هم گروهی ها بود در طرف دیگر، چافست نماد صف خرید، چکارن نماد صف فروش و چکاوه و چکاپا نمادهای مثبت گروه کوچک چاپ و کاغذ سازی در بازار امروز بودند این در حالی بود که در همان نیمه اول بازار، نماد چكاپا به دليل رشد بيش از ۲۰ درصدی قیمت طی ۵ روز متوالی متوقف شد.

درگروه آی تی و انفورماتیک که معاملاتی اکثرا متعادل و مثبت را نظاره گر شدیم، رئیس سازمان بورس (شاپور محمدی) از احتمال عرضه اولیه های جدید در این گروه نظیر دیجی کالا و اسنپ خبر داد این در حالیست که همچنان با توقف بسیار طولانی مدت شرکت های وب و بلوکه شدن سرمایه سهامداران در این نماد مواجه می باشیم. رئیس سازمان بورس اعلام کرد: هیچ مشکلی برای عرضه شرکت‌های اینترنتی از جمله دیجی کالا و اسنپ که بزرگترین شرکت‌های اینترنتی ایران به شمار می‌روند، وجود ندارد و مشکلاتی که از سوی فعالان صنعت استارت آپی مبنی بر وجود مشکلاتی برای عرضه در بورس عنوان می‌شود صحت ندارد و صرفا این شرکت‌ها با ارزیابی ارزش می‌توانند وارد بورس شوند.

در بازار امروز صف خرید نماد ارزنده چدن را در گروه پرحاشیه اما مثبت ساخت محصولات فلزی نظاره گر شدیم. قائم‌ مقام بانک مرکزی از اتمام تدوین آیین ‌نامه قانون تسویه صد هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به پیمانکاران، پیمانکاران به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی خبر داد و گفت: تا چند هفته آینده سناریوها نهایی و فرایند اجرا آغاز می‌شود.

در همان نیمه نخست بازار، افزایش تقاضا و معاملات مثبت اکثر نمادهای گروه ساختمانی را نظاره گر شدیم تا جای که نمادهای ثالوند، ثرود و ثنوسا با صف خرید مواجه شدند و نماد ثپردیس پس از انتشار شفاف سازی (انعقاد قرارداد مهم) با رشد ۴٫۵ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت در آنسو و با پررنگ شدن احتمال افزایش نرخ محصولات، نمادهای پکرمان و پکویر در گروه اکثرا متعادل لاستیک سازی، با صف خرید مواجه شدند. رئیس انجمن صنعت تایر از صدور مجوز افزایش قیمت ۹.۶ درصدی قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF