تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۹ مرداد ۹۷

تب تقاضا در بازار

در بازار امروز تشکیل صفوف خرید سنگین در نمادهای مطرح بازار رشد بیش از سه هزار واحدی شاخص کل را در پی داشته است. فاصله قابل توجه قیمت نمادها با درنظر داشتن نرخ کنونی پارامترهای موثر در کنار امیدواری به بهبود شرایط سیاسی کشور نوید روزهای سبزی را در هفته جاری رقم زده است.

مطابق انتظار در گروه خودرو و با توجه به خوش بینی به گشایش های سیاسی شاهد ورود نقدینگی و تشکیل صفوف خرید در اکثر نمادها بودیم. این در حالی است که در جو مثبت معاملات روز قبل بسیاری از نمادهای این گروه به کف مجاز قیمتی نیز رسیده بودند. از دیگر اخباری که جو این گروه را تحت تاثیر قرار داد شایعاتی مبنی بر احتمال خروج شورای رقابت از مکانیزم قیمت گذاری خودرو و ورود خودرسازان به مبحث قیمت گذاری بود که البته مسیری پرفراز و نشیب را در پیش خواهد داشت.

در گروه یکدست سبزپوش محصولات شیمیایی، صف خرید سنگین نمادهای شاراک و تاپیکو و پارس جالب توجه بود. نمادهای این گروه همسو با جو مثبت بازار عموما با صف خرید قابل توجه و البته بدون عرضه خاص همراه بودند. علیرغم تکذیب شایعه آغاز فرایند ادغام هلدینگ تاپیکو و خلیج فارس همچنان صف سنگین تقاضای نماد تاپیکو پابرجا بود. نماد شاراک پرحجم ترین صف تقاضا را در بین نمادها داشت که در دقایق پایانی بازار شاهد عرضه بیش از ۲ میلیون سهم در این نماد توسط سهامدار حقوقی بودیم. بازگشایی نماد شیراز و ادامه صف خرید در سقف ۱۰ درصدی از دیگر رویدادهای روز جاری گروه بود.

از طرفی نمادهای فولاد فملی زاگرس ذوب فاسمین هرمز شرانل شپاس حفاری وسبحان واحیا به دلیل رشد ۲۰درصدی در ابتدای معاملات روز جاری متوقف شدند

فلزات اساسی و فرآورده های نفتی دو گروه پرفروغ روزهای اخیر بازار سرمایه، نیز در عمده نمادها با صفوف خرید پرحجمی روبرو بودند. بازگشایی نماد شبریز و شسپا با رشد ۱۰ درصدی و تقاضای قابل توجه در سقف قیمتی از دیگر رویدادهای قابل توجه گروه پالایشی بود. نماد شبریز از لحاظ نموداری به محدوده مقاومتی ۱۱۵۰-۱۱۳۰ تومانی نزدیک شده است.

در معدنی ها نیز فضا همسو با بازار بود و تمامی نمادها با صف خرید به کار خود پایان دادن و البته دوقلوهای سنگ آهنی به دلیل رشد بیش از ۲۰ درصدی متوقف شدند.

در سیمانی ها که دیروز با شفاف سازی سیمان دورود، رسما افزایش نرخ را به بازار اعلام نمودند نیز معاملات فضای خوبی داشت. ستران، سدور، سغرب، سپاها، سفارس، سهگمت، سخوز از نمادهای مود توجه این گروه بودند.

معاملات گروه انبوه سازی نیز همسو با جو کلی بازار مثبت پیگیری می شود. در این گروه حجم معاملات تا میانه ساعات معاملات در مقایسه با کلیت چندان قابل توجه نبود و در ادامه افزایش حجم تقاضا در گروه ، صف خرید بسیاری از نمادها را در پی داشت. وساخت ثنوسا ثتران ثغرب کرمان از نمادهای مورد توجه بازار بودند. باید توجه داشت که در صورت رونق بازار این گروه می توانند گزارش های بهتری به بازار ارائه نمایند. بهبود جو سیاسی-اقتصادی و تقویت انتظارات خروج ار رکود می تواند این گروه که البته اصلاحی طولانی پشت سر گذاشته را نیز با رونق مواجه سازد.

در رایانه ای ها از دیگر گروه نسبتا متعادل بازار، نمادهای رکیش مفاخر مداران از نمادهای همراه با صف خرید بودند و معاملات بقیه نمادها در محدوده های مثبت پیگیری شد.

بازگشایی نماد ریشمک پس از تعدیل مثبت ۲۲۰ درصدی و با رشد نزدیک به ۴۰ درصدی که به نوعی اولین رونمایی از تاثیر رشد نرخ دلار بر سود شرکت ها بود نیز مورد توجه قرار گرفت.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای فارس فولاد فملی کگل پارس تاپیکو و پارسان پس از رشد بی سابقه بیش از ۴۴۱۴ واحدی به ارتفاع ۱۲۱ هزار واحدی رسید. همسو شدن دلایل قوی بنیادی و خوش بینی به کاهش ابهامات و تنش های سیاسی باعث ادامه رکوردشکنی بازار سهام شده است.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF