تحلیل و بررسی روزانه بورس:۲تیر۹۷

ادامه رشد بازار با گروه های خودرویی و پالایشگاهی

طیق پیش بینی، بازار امروز در تمامی نمادهای خودرویی، صف خرید بود تا جایی که ادامه رشد بازار با گروه های خودرویی و پالایشگاهی رقم خورد، نماد ختوقا نیز پس از برگزاری مجمع عادی ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۷۵۰ ریالی با رشد چشمگیر ۲۲ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. در آنسو و در گروه متعادل حمل و نقل، نماد حتاید از اقبال بیشتری برخوردار بود و با صف خرید به کار خود پایان داد. لیست کالاهای مشمول دریافت ارز با قیمت رسمی به تفکیک سه گروه کالاهای اساسی، واسطه‌ای و مصرفی در شرایطی از سوی دولت اعلام شد که برخی شنیده‌ها از اضافه شدن گروه چهارم به لیست مذکور در روزهای آینده خبر می‌دهند. آن‌طور که شنیده شده به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو به‌صورت کامل (CBU) در لیست کالاهایی است که به‌دلیل لوکس بودن در زمره محصولات غیرضرور قرار خواهد گرفت. در پایان معاملات شاخص کل در ادامه بازار مثبت، متاثر از معاملات مثبت نمادهای شپنا، شاراک، جم، اخابر، فارس و کچاد با رشد مجدد حدود ۵۲۹ واحدی، در  ارتفاع ۱۰۹ هزار واحدی آرام گرفت که در این نمادهای فملی و وغدیر بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

در شروع بازار، گروه فلزی و معدنی با فشار عرضه ها مواجه شدند و اکثرا شروعی منفی را تجربه کردند، در این بین معاملات مثبت  یا صف خرید نمادهای کشرق، کپرور، ارفع، فسپا، میدکو، فنورد، کچاد و کدما و تشکیل صف فروش نمادهای کبافق، فاسمین، فایرا، فزرین و فرآور نمایان تر از دادوستدهای سایر هم گروهی ها بود اما در اواسط بازار با افزایش تقاضا در نماد کچاد مواجه شدیم که پس از تشکیل صف خرید، افزایش تقاضا در سایر نمادهای گروه سنگ آهنی و در نهایت کل گروه فلزی و معدنی را ایجاد کرد تا جایی که نمادهای کنور، هرمز، فپنتا، فنورد، میدکو، فخاس، کدما، کپرور و کشرق با صف خرید به کار خود پایان دادند. با ادامه افزایش نرخ دلار داخلی، اصلاح و استراحت گروه های دلار محور، (بخصوص گروه های پیشروی فلزی، معدنی و پتروشیمی) خیلی کوتاه تر از انتظار اهالی بازار پایان یافت که در این میان نمادهای کمتر رشد کرده با pe  پایین تر از جذابیت بیشتری برخوردار می باشند، نماد کروی نیز پس از اعلام شفاف سازی مبنی بر عدم رخدادی خاصی در نحوه سودآوری شرکت، با افت حدود ۴ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. محمد مجتهدزاده، رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: قیمت‌های جدید زغال‌سنگ از ابتدای تیر امسال اجرائی خواهد شد تا مشکلات معادن زغال‌سنگ با کسب درآمدهای جدید تا حدودی رفع شود.

درگروه اکثرا متعادل و مثبت آی تی و انفورماتیک، نماد پرداخت از تقاضای بالاتری برخوردار بود و با صف خرید همراه شد، نماد تازه وارد سپ نیز پس از انتشار شفاف سازی با رشد حدود ۲ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت اما در ادامه بازار، صف خرید شد تا بازدهی بسیار مطلوبی را به نمایش بگذارد.

در گروه پالایشگاهی و روانکارها معاملاتی اکثرا مثبت را نظاره گر بودیم به طوریکه نمادهای شاوان و شبهرن با صف خرید به کار خود پایان دادند در آنسو و در گروه شیمیایی، فشار فروشندگان محسوس تر بود که در نتیجه نوسانات منفی اکثر نمادهای گروه را ایجاد کرد، در این بین نمادهای شکلر، فارس، شلعاب، جم، شخارک، شپدیس و پاکشو با نوسانات مثبت تر از هم گروهی ها دنبال شدند. نماد خراسان پس از اعلام شفاف سازی مبنی بر عدم رخدادی خاصی در نحوه سودآوری، با افت حدود ۴ درصدی (که تا ۸ درصد نیز افت کرد) و نماد شاراک پس از برگزاری مجمع عادی ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۶۰۰ ریالی با رشد ۱۱٫۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند.

گروه اکثرا متعادل و مثبت سرمایه گذاری، با تشکیل صف خرید نمادهای وساپا، وبوعلی، وبهمن، وخارزم، وتوصا، واعتبار، وصنا و اعتلا و صف فروش نماد گوهران مواجه بودند، نماد ونیکی نیز پس از اعلام شفاف سازی مبنی بر عدم رخدادی خاصی در نحوه سودآوری و نماد وگستر پس از برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام، هر دو با رشد حدود ۵ درصدی و صف خرید مورد بازگشایی قرار گرفتند.

ثرود نماد صف خرید گروه اکثرا مثبت ساختمانی در بازار امروز بود در آنسو اکثر نمادهای گروه سیمانی با توجه به شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ محصولات، با معاملاتی مثبت دنبال شدند تا جایی که نمادهای سدور، سشرق، ستران، ساروم، سصوفی، سبزوا، سفارس، سخوز، سغرب، سشمال و سبهان با صف خرید همراه شدند، کلوند و کساوه نیز نمادهای صف خرید کوچک اما مثبت کاشی و سرامیک در بازار امروز بودند این در حالیست که توقف نماد کچینی به مرز ۳ سالگی خود نزدیک شد.

در گروه مهجور و متعادل بانکی، نماد وگردش پس از برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام، با رشد حدود ۶ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت، نمادهای ولغدر، قنیشا و غسالم با توجه به افشاي اطلاعات با اهميت و نمادهای وبهمن، کشرق و وهور به دليل رشد قيمت بيش از ۲۰ درصدی قیمت و به منظور اطلاع رساني شركت در خصوص آن و نماد كپرور جهت برگزاري مجمع عادي ساليانه صاحبان سهام متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF