تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۴ تیر ۹۷

فشار عرضه ها و چشم نوازی نماد پارس

بازار امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که همچنان مطابق با اکثر روزهای هفته گذشته فشار عرضه ها را شاهد بودیم به طوری که اکثر شرکت های فلزی و معدنی در محدوده های منفی معامله شدند. بازار این روزها در سایه اتفاقات سیاسی است که با شرایط پر ابهامی همراه می باشد از سویی دیگر جنگ تجاری آمریکا و چین  به اوج خود رسیده که این امر بازار کامودیتی ها را با عکس العملهای منفی همراه کرده است.

در بازار امروز فلزی معدنی ها با شدت عرضه ها، پالایشی ها متعادل با گرایشی منفی و سیمانی ساختمانی ها نیز مثبت به کار خود پایان دادند و در پایان بازار شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای ومعادن، فارس، کچاد و کگل با افت ۸۴۴ واحدی به ارتفاع ۱۰۸،۰۷۲ واحدی رسید که در این بین نماد پارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته است.

در گروه فلزات اساسی اکثر نمادهای گروه، معاملاتی منفی را تجربه کردند به طوری که نماد کاوه حتی درصدهای منفی ۷ را نیز تجربه کرد. فشار فروش در فملی و فایرا نیز بیش از دیگر همگروهی ها بود. فخوز، فاسمین و فولاد نیز متعادل با گرایشی منفی معامله می شدند که در اواخر بازار نماد فولاد با حمایت حقوقی به مدار مثبت نیز رسید. در جو منفی حاکم بر گروه، صف خرید نمادهای فخاس و فسرب کاملا مشهود بود. در روزهای اخیر قیمت جهانی کامودیتی ها تحت تاثیر جنگ تجاری و انتظار کاهش رشد اقتصادی جهانی با کاهش قابل توجهی رو به رو شده است به طوری که فلز روی به محدوده های ۲۵۰۰ دلار بر هر تن و فلز مس نیز به محدوده های ۶۲۰۰ دلار در هر تن رسیده است. این عوامل در کنار ابهامات سیاسی پیش رو موجب عقب نشینی خریداران و پایین بودن حجم مبادلات در بازار شده است. روندی که به خوبی می توان حس کرد و گواه رویه کاهش ارزش معاملات روزهای اخیر بوده است.

نمادهای معدنی کگل، کچاد و کنور با فشار عرضه ها همراه بود به طوری که کچاد صف فروش را نیز تجربه کرد. ومعادن نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی تقسیم سود با افت ۱۰ درصدی بازگشایی شد و قیمت های پایین تری را نیز به خود دید.

گروه پالایشی در بازار امروز با تبعیت از جو منفی حاکم بر بازار، معاملاتی منفی را سپری کردند و با فشار فروش همراه بودند. پالایشی ها که در روزهای اخیر گزارشات حسابرسی شده خود را روانه کدال کردند اکثرا سود عملیاتی خود را نسبت به گزارشات حسابرسی نشده رشد دادند اما با شناسایی هزینه های در طبقات مختلف سعی در کاهش سودآوری خود کرده اند که این موضوع حاکی از ابهامات موجود در این گروه حکایت دارد عاملی که موجب شده است فعالان بازار سرمایه با وجود پتانسیل های بالقوه شرکت های این گروه با وجود رشد مناسب قیمت نفت  در کنار رشد دلار در ماه های اخیر، اما ان طور که باید در مرکز توجهات قرار نگیرد.  نماد شبندر در اواخر بازار با افزایش تقاضا همراه شد و بر مدار مثبت قرار گرفت که امید به رشد قیمتی در روز کاری اینده را زنده کرده است. شسپا روانکاری است که از پتانسیل های بنیادی بالقوه ای برخوردار می باشد و برای سال مالی جاری می تواند سود خود را با افزایش نسبت به سال قبل همراه کند. این نماد در شروع معاملات در بازه های منفی معامله می شد اما در اواخر بازار و همگام با رنج مثبت در نماد شبندر، رشد قیمتی را تجربه کرد و مثبت بسته شد.

گروه پتروشیمی یکدست قرمز پوش دنبال شد و نمادهای کرماشا و شدوص همراه با صف فروش، نمادهای شیراز، شخارک، وپترو و تاپیکو با فشار عرضه ها و مابقی نمادهای گروه نیز منفی بودند. خبرهایی مبنی بر حذف دلار نیمایی ۴۲۰۰ تومانی به گوش می رسد که این امر احتمالا برای پتروشیمی هایی که ملزم به تحویل ارز خود با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی بوده اند می تواند خبر مثبتی باشد و با تغییرات ارزی احتمالی در روزهای آینده، میتوان به اقبال به این گروه امیدوار بود.

نماد تازه وارد شغدیر که برای رشد قیمتی ۲۰ درصدی در روز کاری قبل بسته شده بود، امروز با رشد قیمتی ۳ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و تا قیمت های حداکثری نیز پیش رفت اما مجددا به تعادل بازگشت. شغدیر با ورود رشد قیمتی حدود ۲۵ درصدی اما همچنان خریداران قدرتمندی دارد که به نظر می رسد از افت ناگهانی قیمت سهم جلوگیری می کنند و سعی در رشد قیمتی آن دارند. پتروشیمی پارس سهم ارزنده ای که دو روز از عرضه اولیه آن می گذرد با تقاضای سنگینی برخوردار می باشد که رشد قیمتی آن را در روزهای آتی تضمین می کند. عرضه اولیه ای که از پتانسیل های بالقوه ای برخوردار می باشد.

در سوی دیگر بازار، گروه های ساختمانی و سیمانی از اواسط بازار با رشد تقاضا مواجه شدند و روز مثبتی را گذراندند به طوری که نمادهای ثنوسا و ثتران به صف خرید رسیدند، نمادهای ثعمرا و ثغرب در آستانه صف خرید و مابقی نمادهای گروه مثبت معامله شدند.  سیمانی ها نیز متاثر از معاملات مثبت ساختمانی ها رنگ سبز به خود گرفتند و نماد سدور به سرعت به صف خرید رسید. نمادهای سفارس، سغرب، سفانو و سشمال نیز به صف خرید رسیدند و مابقی نمادهای گروه نیز تا آستانه صف خرید پیش رفتند. نماد سبزوا نیز با ۱۰ درصد رشد قیمتی به گردونه معاملات بازگشت.

نمادهای آی تی معاملاتی متعادل را طی کردند که در این بین نمادهای سپ، مفاخر، سیستم و رانفور مثبت بودند و نمادهای رکیش و رتاپ منفی و نماد پرداخت نیز با صف فروش همراه بوده است.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF