حمایت ستاد نانو از پایان‌نامه‌های صنعتی -کاربردی و دارای نمونه‌اولیه

با تصویب آیین‌نامه‌ حمایت از پایان‌نامه‌های صنعتی-کاربردی، از این پس پایان‌نامه‌های واجد شرایط که بر اساس این آیین‌نامه صنعتی و کاربردی باشند، از حمایت مالی ستاد نانو برخوردار خواهند شد.

به گزارش ایسنا، با توجه به تصویب سند گسترش کاربرد فناوری‌نانو در افق ۱۴۰۴ و تاکید این سند بر افزایش کیفیت دستاوردهای علمی، رفع نیاز صنایع با استفاده از توان تحقیقاتی محققان داخلی، افزایش قابلیت‌های محصولات و افزایش توان رقابتی شرکت‌ها با فناوری‌نانو و تولید محصولات جدید مبتنی بر فناوری‌نانو، ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو بر اساس آیین‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌های صنعتی- کاربردی از پایان‌نامه‌های کاربردی و مساله‌محور حمایت می‌کند.

بر اساس این آیین‌نامه‌ که از سوی ستاد توسعه فناوری نانو تصویب شد، این حمایت‌ها به سه دسته از پایان‌نامه‌ها تعلق می‌گیرد که شامل پایان‌نامه‌های تعریف شده از عناوین مندرج در سایت ستاد، پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیازهای تحقیقاتی شرکت‌ها و صنایع کشور  و پایان‌نامه‌های منتج به نمونه‌ اولیه (پروتوتایپ) می‌شود.

حمایت‌ها در خصوص موارد ۱ و۲ در دو مرحله “پس از تأیید پروپوزال محقق توسط ستاد” به مبلغ ۱۰ میلیون ریال و پس از دفاع پایان‌نامه و دریافت مستندات مورد نیاز و تأیید ستاد به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به دانشجو پرداخت می‌شود. علاوه بر این مبالغ معادل ۵۰ درصد آن به استاد راهنمای اول، به‌صورت جداگانه پرداخت می‌شود.

پایان‌نامه‌های نوع ۳ نیز مبلغ ۲۰ میلیون ریال به دانشجو و ۱۰ میلیون ریال به استاد راهنمای اول پرداخت خواهد شد. به‌ منظور تکمیل تحقیقات و آماده‌کردن این نمونه‌ اولیه برای ورود به برنامه‌ طرح‌های نوآورانه ستاد مبلغ ۲۰ میلیون ریال اعتبار برای دریافت خدمات آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاهی ایجاد خواهد شد.

در این آیین‌نامه تاکید شده که به منظور حمایت از تعریف پایان‌نامه بر اساس نیازهای واقعی صنایع و شرکت‌ها و افزایش سطح تعامل دانشجو و صنعت، تنها پایان‌نامه‌هایی حمایت می‌شوند که شرکت یا صنعت متقاضی پایان‌نامه، فردی را به عنوان مشاور صنعتی به ستاد معرفی کند. وظایف مشاور صنعتی شامل مواردی چون ارائه گزارش میانی و پایانی از فعالیت‌ها و پایان‌نامه دانشجو، تعامل سازنده و مستمر با ستاد نانو، تسهیل رویه‌ها و فرآیندهای مرتبط با پایان‌نامه دانشجو و منطبق‌سازی فعالیت‌های علمی دانشجو با نیازها و ضرورت‌های صنعتی و فنی مورد نیاز شرکت می‌شود.

مشاوره پایان‌نامه صنعتی از مزایایی چون حضور در شبکه مشاورین صنعتی معتمد ستاد نانو، بهره‌مندی از برنامه‌های ترویجی، هم‌اندیشی و آموزشی ستاد نانو، دریافت تشویقی مشاوره برای ارائه گزارش‌ها و دریافت پاداش در صورت اخذ تاییدیه صنعتی نانومقیاس توسط شرکت متقاضی برخوردار خواهند شد.

متقاضیان برای استفاده از حمایت تشویقی پایان‌نامه‌های صنعتی، لازم است با مراجعه به آدرس الکترونیکی http://irannano.org/hrdc در سایت ستاد نانو عضو شوند و پس از عضویت در سایت ستاد، متقاضیان می‌تواند از طریق همان آدرس وارد حساب کاربری خود شده و با کیلک بر روی آیکن سیستم و انتخاب گزینه کارتابل افراد (حمایت تشویقی) وارد فرآیند ثبت درخواست حمایت شوند.

پس از ورود به کارتابل، متقاضی باید روی گزینه ثبت درخواست جدید کلیک کرده و مراحل ثبت درخواست را به همراه ارسال مستندات مورد نیاز در هر مرحله، طی کند. به درخواست‌هایی که خارج از این سامانه برای ستاد ارسال شوند، پاسخی داده نمی‌شود. ستاد برای هر درخواست حمایت تشویقی کد رهگیری در اختیار درخواست‌کننده قرار می‌دهد تا از این طریق امکان پیگیری وضعیت درخواست برای متقاضیان فراهم شود.

آیین‌نامه همچنین به نحوه پرداخت حمایت تشویقی پایان‌نامه‌های دارای نمونه اولیه اشاره دارد. بر این اساس پس از دریافت درخواست و تایید ارتباط میان موضوع پایان‌نامه و نمونه اولیه، حمایت تشویقی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال از طریق واریز وجه به حساب سیبا بانک ملی که توسط دانشجو در سامانه ستاد اعلام شده و ۱۰ میلیون ریال از طریق واریز وجه به حساب سیبا بانک ملی که توسط استاد راهنمای اول در سامانه ستاد اعلام شده، انجام می‌گیرد.

همچنین به منظور تکمیل تحقیقات و آماده کردن این نمونه اولیه برای ورود به برنامه طرح‌های نوآورانه ستاد مبلغ ۲۰ میلیون ریال اعتبار برای دریافت خدمات آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایجاد خواهد شد.

دانشجو هر زمان پس از تصویب پروپوزال در دانشگاه تا یکسال پس از دفاع از پایان‌نامه امکان ثبت درخواست حمایت را خواهد داشت. درخواست‌های خارج از تاریخ‌های مذکور مغایر آیین‌نامه بوده و بررسی نخواهند شد.

در این آیین‌نامه، ستاد توسعه فناوری نانو تنها نقش حمایت‌کننده را دارد و هیچ حق مالکیتی در نتایج پایان‌نامه‌ها نخواهد داشت. علاوه بر آن این ستاد نشست‌های تخصصی با حضور افراد دارای پایان نامه‌های صنعتی-کاربردی با هدف آشنایی دانشجویان فعال در یک حوزه مشترک با یکدیگر و با پژوهش‌های مهم آن حوزه، آشنایی کارشناسان ستاد به‌ویژه بخش‌های صنعت و طرح‌های نوآورانه با وضعیت پژوهش‌های آن حوزه، شناسایی پایان‌‎نامه‌های دارای پتانسیل توسط کارگروه‌های ستاد و آشنایی بیشتر دانشجویان با برنامه‌های ستاد در بخش توسعه فناوری و صنعت برگزار می‌کند.

منبع:ایسنا

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF